tisdag 20 mars 2012

Bokhyllerunda - A

Sedan några veckor tillbaka är det populärt bland bloggare att presentera böcker i sin bokylla bokstavsvis. Först med detta var såvitt jag har kunnat utröna bloggen Boken är tankens barn. Många använder första bokstaven i titlarna medan andra väljer författarnas initialer. Eftersom jag har många memoarer och biografier i min ägo ska jag försöka hitta en till varje bokstav i alfabetet.

A blir Anne Franks dagbok som näppeligen behöver någon djupare introduktion. Exemplaret jag har i min ägo är den ocensurerade varianten som gavs ut för några år sedan. I de första utgåvorna hade en del av Annes tankar som ansågs lite för vågade eller orena för en tonårsflicka av prydhet utlämnats. Anna som har bloggen och dagarna går har nyligen skrivit om ett besök i Anne Franks Huis i Amsterdam. Det skulle vara roligt att få tillfälle att komma dit och se miljön och huset i vilken Anne och hennes familj gömde sig.

2 kommentarer:

Lena sa...

Den boken är helt fantastisk. Riktigt hemskt att läsa dock. Vore ju fantastiskt om man kunde gå och se huset också. Och riktigt uppleva allt.

Anna sa...

Kul med biografier! Huset och utställningen är mycket värda ett besök.