söndag 6 januari 2013

Bokbloggarnas litteraturpris

Bloggen Breakfast Bookclub är drivande bakom bokbloggarnas litteraturpris. Alla med bokblogg får nominera och de som nominerade året innan ingår i årets jury vilket jag alltså gör i år.

De åtta nominerade med mest röster blev:
Fredrik Backman, En man som heter Ove, Forum
Jonas Gardell, Torka aldrig tårar utan handskar, Norstedts
Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren, Eld, Rabén & Sjögren
Christin Ljungqvist, Kaninhjärta, Gilla böcker
Melina Marchetta, Jellicoe Road, X Publishing
Jonathan Tropper, Boken om Joe, Gilla böcker
Carl-Johan Vallgren, Havsmannen, Albert Bonniers förlag
Elisabeth Östnäs, Feberflickan, Columbi Publishing
 När jag ser de nominerade måste jag erkänna att jag förlorar intresset så smått. Av böckerna på listan har jag endast läst Jonas Gardells bok och den tycker jag inte förtjänar utmärkelsen. Efter ett par CD-skivor gav jag upp lyssnandet av Fredrik Backmans bok om Ove som bara lyckades irritera mig och som jag inte gillade alls. Feberflickan av Elisabeth Östnäs ligger oläst i hyllan så nu måste jag läsa åtminstone den innan jag röstar.
.

2 kommentarer:

Linnea sa...

Jag har inte läst så många jag heller, men jag är faktiskt nyfiken över de flesta.. :) Det finns så många olika pris och utmärkelser.. Bokbloggarnas litteraturpris tycker jag är bra för att det är ett typiskt "läsarpris" och inte behöver delas ut till något som är pretto.. ;)

Hanneles bokparadis sa...

hahah, ingen av mina nomineringar var med :)